Reklamní pozice premium odkaz

Vyspěte se lépe po noční směně. Přinášíme pár jednoduchých tipů, jak na to

Vyspěte se lépe po noční směně. Přinášíme pár jednoduchých tipů, jak na to

Ilustrační foto

Někdo je miluje, protože mu přináší vyšší mzdu. Někdo je nenávidí, protože si jeho tělo není schopno zvyknout na převrácený režim. Řeč je o nočních směnách. Lepší platové ohodnocení je skutečně asi jejich jedinou výhodou. Jinak nepříznivě působí na metabolismus, narušují klidný spánek a způsobují nepřekonatelnou únavu. Přinášíme dnes několik tipů, jak po noční směně rychleji zabrat a lépe se vyspat.

Pro člověka je přirozené, že ve dne pracuje a v noci spí, řídí se vlastně tzv. biologickými hodinami. Pokud si ale zvolí povolání, jako práci ve zdravotnictví, u policejních složek, jako profesionální řidič nebo třeba na nějakém dispečinku, nemůže si moc vybírat a čeká ho směnný provoz.

Střídání ranních, odpolední a nočních směn dá tělu pořádně zabrat a není to pro každého. Obtížné pracovní podmínky s sebou často přináší četné zdravotní komplikace, jako:

  • poruchy soustředění,

  • problémy se zažíváním,

  • spánkové poruchy,

  • kardiovaskulární problémy,

  • bolesti hlavy nebo

  • nepřekonatelnou únavu.

Navíc je prokázaným faktem, že lidé pracující na směny prospí mnohem méně hodin než lidé pracující pouze přes den.

6 tipů, jak snadněji usnout po noční směně

Někdo chce být za každou cenu lékařem a s prací na směny je smířen už během studia. Někoho donutí okolnosti, protože jinou práci než ve výrobě ve svém regionu nesežene, a musí se s rozhozeným biorytmem srovnat za pochodu. Tak či tak, občas se stane, že i když je člověk po noční směně sebevíc unavený, nemůže usnout. A pro tyto případy je tady pár tipů, jak si ke spánku pomoci.

  • Vhodné prostředí pro spánek

Ve dne nás od spánku může vyrušit daleko více vnějších faktorů než v noci. Ložnici co nejvíce zatemněte (zkuste rolety nebo těžké tmavé závěsy), izolujte okolní zvuky (zkuste třeba špunty do uší), vypněte telefon, ať vás neprobudí vyzvánění a nezapomeňte ani na modré světlo z obrazovek.

  • Otočený budík

Vyvarujte se pocitu, že musíte mít přesnou představu o tom, jak dlouho už spíte. Aby vás to nelákalo, otočte hodiny ke zdi a nedívejte se na ně, když se probudíte. Přehnaná kontrola odespaného času vás akorát vystresuje a nedovolí vám znovu usnout.

  • Tělo jako časomíra

Důvěřujte svému tělu a nechte na něm to, jak dlouho budete po noční směně spát. Už dávno neplatí, že byste měli každý den prospat 8 hodin, někomu stačí pouhých šest. Jestli vám to bude vyhovovat více, klidně si spánek rozdělte na dvakrát.

  • Nespím, neležím

Jestli si lehnete, 20 minut se jen převalujete a spánek nikde, vstaňte a běžte dělat něco jiného. Třeba umyjte nádobí, vyluxujte nebo si uvařte meduňkový čaj. Přibližně po půl hodinu zkuste jít spát znovu. Bezcílné ležení a přemýšlení, pro nemůžete usnout, nemá smysl.

  • Žádná káva nebo alkohol

Jestli vás káva drží během noční směny při životě, klidně si ji dopřejte. Poslední ale vypijte nejpozději ve tři ráno, ať nejste pod vlivem kofeinu těsně před usnutím. Rozhodně se před usnutím vyhněte i alkoholu. Sice by vám asi pomohl rychleji usnout, ale průběh spánku by vám spíše zhoršil.

  • Lehká strava

V noci běžně nejíme, pokud ale pracujete, určitě se netrapte hlady. Připravte si lehkou svačinu, vsaďte na salát, mléčné výrobky, jogurty nebo ovoce. Určitě nespoléhejte na bagety z automatu, akorát by vám z nich bylo těžko od žaludku. Nezapomínejte ani na pitný režim.

 

Reklamní článek

Autor: Redakce

Autor fotografie/zdroj fotografie: Krasoweb.cz

Štítky: pr, spánek

UPOZORNĚNÍ

Články a informace zveřejněné na stránkách Krasoweb.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste si měli ověřit nebo je vhodné je konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel Krasoweb.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách - Krasoweb.cz.